25 Mart 2010 Perşembe

Röportaj: Hasan Yalçın, TV Logolarını Değerlendiriyor

Tasarımcı'nın El Çantası isimli blogun yazarı ve onlarca başarılı projenin altında imzası bulunan Hasan Yalçın'a 5 soru yolladım. (Biraz emrivaki oldu ama n'palım acemiyiz) Sorular televizyon kanallarının logoları ile ilgiliydi. Kendisine verdiği cevaplardan ötürü teşekkür ediyorum.

TRT her gün yeni kanallarla çıkıyor meydana. Hepsine farklı logolar türetiyor. TRT'nin yeni kanallarının logolarını nasıl değerlendiriyorsunuz.
Bunu blogumda, ilgili yazımda belirttim(*). İyi bir konsepte sahip olsa da zaman içerisinde kanallar için yeni hazırlanan logolar kurumsal bütünlüğün dışına çıkıyor ve amatörleşiyor. Logolar farklılık gösterse de bir bütüne ait olduğunu hissetirmeli. Oysa TRT birbirinden çok farklı tarzda logolar ile bütünlüğünü zedeliyor bence.
Mevcut TV kanalları arasında logosunu en çok beğendiğiniz TV kanallarını sıralasanız ilk üçü ne olurdu?
BBC, NBC, MTV diyebilirim ilk aklıma gelenlerden Yerlilerden NTV,Lig TV ve İz TV'de fena değil

Yabancı TV kanalları ile yerel kanalları kıyasladığınızda yerel kanalların grafik tasarım açısından en büyük eksiği ne?
Ben yukarıda da ifade ettiğim üzere, kurumsal bütünlüğe inanan biriyim. Bir kanalın grafik anlamda bir karakteri olmalı. İçerisinde farklı içeriklerde programlar olsa da grafik yapısı bir bütün olmalı. Bu biraz özel bir iş aslında. Arayüz tasarımının en ince işlendiği alanlardan biri. TV yayıncılığında da yeni grafik trendler takip edilmeli, uygulanmalı, ve o kanala bir karakter kazandırılmalı diye düşünüyorum. Yurt dışı kanallarda herşey dozunda mesela, bir sonraki programın tanıtımı minimalist anlaşılabilir öğeler ile yapılıyor. Oysa bizim kanallarımızda (Bant reklamları geçiyorum) Bir başka program tanıtımı bile ekranın 2/3'ünü kaplayabiliyor.

Bir kanalın isminin aynı zamanda o grubun sahip olduğu gazeteye verilmesini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Bu konuda bir yorum yapamam, ama sanırım haber temalı ise bu kanal bunda bir problem yok. Sonuçta kanal sahiplerinin kendi özgür kararı, kim ne diyebilir ki?

TV kanalları kaç yılda bir logo değiştirmeli. Logo değiştirmenin artıları ve eksileri neler?
Aslında logosuna göre değişir, göz alışkanlığı, eskime, yorgunluk grafik dünyasının büyük dertleri. Zaman içinde evrim geçirebilir logolar, ya da tümüyle değişebilir. MTV, BBC, NBC gibi tvlerin logoları uzun zamandır aynı. Türkiye'den ATV ve Cine5 hiç değiştirmedi sanırım logolarını. Doğrusu kişisel fikrim tv gibi büyük kitlelere ulaşan bir mecrada bu tip değişimlerin 15-20 yıl arasında yapılmasının daha mantıklı olduğu yönünde. Logo değişikliği her zaman yeni bir ivme ve dinamizm getirir ait olduğu kuruma. Genel kitlenin beğendiği bir logo çalışması avantaj haline gelebilir. Bir de klasikçi bir tüketici kitlesi var elbette. Onlar hiç bir şeyin değişmesini istemez hep "Eskisi daha iyiydi" derler. Ancak bazen o kitleye kulak tıkayıp günceli yakalamak adına bu tip değişiklikleri yapmak mantıklı olabilir.

1 yorum:

  1. Sevgili Karanlık Güneş. Blogun hayırlı olsun diyorum! Umuyorum ki uzun soluklu bir iş gerçekleştirirsin ve oldukça geniş bir kitleye ulaşırsın. Blogunu 3 blogumun da kardeş blogu ilan ediyorum ve bu 3 blogumda postlarını bugünden itibaren yayımlıyorum. Başarılar!

    www.edebiyatmeclisi.blogspot.com
    www.yalnizesekeeyore.blogspot.com
    www.minyaturkalemac.blogspot.com

    YanıtlaSil